Få effekt av ledarutbildning

Läser i SACO;s nyhetsbrev om en forskningsstudie om en ledarutbildning i Umeå kommun. Ivrigt läser jag vidare och nuddar vid tanken, tänk om det är vår utbildning, den som vi gjorde hos kommunen för flera år sen. Det är det inte, men läsningen är intressant.

Frågeställningen är: Vilka ledare förändras och varför av en ledarskapsutbildning?  Några svar på det är övning, pepp och egen vilja.

Studien visar att övning gör utbildning konkret och får kunskapen att sätta sig. Även att utbildningen sträcker sig över tid med möjlighet till träning och pepp mellan träffarna ger positiva resultat. Deltagarnas inställning innan utbildning påverkar också resultatet. Studien visar att de deltagare som innan utbildningen trodde att utbildningen skulle vara användbar och upplevde sig beredda på förändring, utvecklades mer. Ytterligare något som påverkade  om utbildningen hade effekt på längre sikt,  är hur chefen själv mår.
Forskarna säger att de tre viktiga ledarbeteenden som påverkar medarbetarnas välmående och därmed prestation är; att visa omtanke, ge återkoppling, ge visst mått av självbestämmande samt att det finns tydliga mål.  Studien säger att för att må bra måste människor få sina grundläggande psykologiska behov tillfredsställda.  Att känna samhörighet och uppleva att de är kompetenta och autonoma.  Ledare behöver träning i dessa beteenden.

Som sagt, det var inte vår SHIFT utbildning de skrev om, men det kunde ha varit det. Vi tränar de förmågor som beskrivs ovan. Utbildningen är praktisk, över tid och med pepp och uppföljning mellan utbildningstillfällena. Det som ytterligare behövs för att få effekt på lång sikt är organisatoriska förutsättningar och chefer med attityd och beredskap för förändring.
Finns det hos dig eller vill du ha vår hjälp att ta reda på det? Hör av dig eller kom på vår inspirationskväll så tittar vi på det tillsammans. / Lena och Ingrid

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *